30 enero 2007

CRÍTICA DE “LAS VIDAS DE CELIA” A IMDB

El crim és un assassinat. El cos d’una jove és trobat enmig d’unes obres, potser un abocador. El guió, ben construit i editat, té tres fils: (1) la jove abans de morir, (2) el policia que resoldrà el cas, i (3) la Celia i la seva familia i amics, alguns dels quals seran sospitosos de l’assassinat. Els talls entre les tres històries són freqüents, cada secció descobreix una capa del misteri. La història del detectiu és lineal i ens serveix com a base per a les altres dues que no són lineals, sobretot la història de la Celia i els seus continus flashbacks.

Com en qualsevol bon misteri es dónen pistes enganyoses. Les sospites passen d’un personatge a un altre. El detectiu és metòdic i astut. El misteri serà resolt però no de la manera que esperàvem. Els elements típics d’un argument de misteri no són tractats convencionalment, per exemple, l’assassinat no és representat en cap moment. Hi ha una “arma que fumeja” però formalment no s’assenyala l’assassí. Tot i això, si som capaços de recordar els detalls “irrellevants” apropiats, sabrem qui ho va fer.

Les actuacions són excel.lents. Cares espanyoles conegudes, alguns actors de teatre i alguns actors no professionals formen el repartiment. Cosa que ajuda en un film que és més que de misteri, una història de gent amb vides complicades, vides que queden afectades per un assassinat i que, al mateix temps, afecten el curs d’una investigació.

El títol pot ser interpretat de diferents maneres: els diferents períodes de la vida de la Celia (feliç, deprimida, esperançada), la suggestió d’una doble personalitat, o les vides d’aquells que es troben prop seu. Per un moment, en la primera meitat del film, vaig creure que un segon personatge com la Celia havia aparegut, però havent-lo vist només una vegada , no en puc estar segur. De totes maneres, només una Celia importa.